Történt, hogy Balázsék hivatalos Facebook oldalára felkerült péntek reggel egy bejegyzés a következő szöveggel:
Vicces! 14 szülő, aki letörte a gyereke büszkeségét Facebookon, amikor trollkodva a gyerekük bejegyzése alá kommentelt egy ütőset. Volt hasonló oltásotok?
És belinkelve egy oldal, ami az egybeminden.info névre hallgat. Szenteljünk egy pillanatot azért annak, hogy ha egy bejegyzésben külön fel kell hívni a figyelmet arra, hogy most valami vicces jön, akkor már eleve mínuszból indulunk, de ha más nem, a tudatos fogyasztó fejében már a .info végződés láttán megindulnak a szirénák, jelezve, hogy kattintás után bizony a f@szerdőbe készül és legalább próbálja meg becsukni a száját – kivéve persze, ha élvezi az ilyesfajta interakciót, mert akkor teljes sebességgel tessék a rajtgépből elindulni.
Nyilván felkerestem én magam is az oldalt, ami egyébként a jelek szerint idén januárban kezdte meg üzemelését, de ha valakinek gyanúsan ismerős a neve, akkor az nem véletlen. Az urbanlegends idén is lehozta a legnépszerűbb kamu oldalak listáját, és azon szerepel egy mindenegyben nevezetű blog, ami azt hiszem, jó néhány változáson ment már keresztül (ha minden igaz, most épp minden-egyben.com helyen hasít, meg cirka 745 ezer követővel a Facebookon). Itt két lehetőséget látok: vagy az egybeminden.info az új weboldaluk, vagy valaki meglátta az üzletet abban, hogy egy álhír oldalt koppintson le… oh, the irony!
Egy ilyen platformon megjelent „cikket” sikerült hát megosztani, amihez ezúton is gratulálok!
Nézzük a tartalmat!
Mit is osztottak meg egész pontosan? Mert ugye ha az oldal hírneve a béka jéghideg segge alatt is van, attól a kontent még lehet érdekes és/vagy igaz (HAHA! Egyébként nem, de hagyjunk helyet a kételkedésnek.)
Elvileg 14 fiatalról számolnak be, akiket leoltottak a szüleik a Facebookon, mikor azok olyasmit posztoltak, amivel szerettek volna vagányabbnak tűnni, mint amilyenek valójában. Azért azt tudni kell, hogy nyugaton jobban megy a Twitter, mint hazánkban, nagyon sokan használják kortól és nemtől függetlenül, mert gyors, mert rövidek a tartalmak, mert közvetlen és követhető. Tehát a többségük eredetileg a Twitterről származik és angol, ezeket megfogták, lefordították, fogtak egy tetszőleges Facebook státusz generátort, és így lettek ezek a bejegyzések, és így lett például a gyanúsan afroamerikai lányból Csonka Henriett. (Azért bevallom, ezen a ponton én magam is felröhögtem, de sokkal inkább szólt ez a helyzet abszurditásának, semmint magának viccesnek szánt bejegyzésnek.)
Na jó, de miért kell Balázsékat mindig piszkálni?
Azért, mert Balázsékat közel 450 ezer ember követi a Facebookon, a legutóbbi hallgatottsági adatok szerint a Rádió 1 országosan a negyedik, Budapesten pedig a leghallgatottabb rádió, ami a napi átlag hallgatottságot jelenti egymillió feletti eléréssel. Ha jól sejtem, Balázsék továbbra is baromira futnak, egyébként arra nem találtam adatot, hogy a reggeli sávban kik a legnépszerűbbek, de jó eséllyel Top3-ban vannak. Ez mindamellett, hogy baromi nagy siker és jár nekik a gratuláció, felelősséggel is jár. A népszerűség magával hozza azt is, hogy minden mozdulatukat figyelik, ha kicsit erősebbet szellentenek, még abból is hírt gyárt a bulvár média, mert baromi jól fogy minden, ami a nevükkel fémjelzett. Emellett persze kiváló alanyai az álhíreknek is, amin ha nem is naponta, de hetente legalább egyszer elszörnyülködnek.
Nem tudom, tetszenek-e érzékelni ismét a helyzet iróniáját, hogy ezek után pont ők osztanak meg egy ilyen kontentet egy ilyen oldalról. De miért tesz bárki is ilyet, mikor pontosan tudja, hogy az oldal nem megbízható, a tartalom nagy kegyesen is csak gyenge és ennyi ember fog rajta kiakadni, s mindenki más okból?
Hát pont ezért!
Facebook aktivitással a győzelemig
A Facebookon generált aktivitásért ölni tudnának a cégek, a tartalomgyártók. Az eléréseknél nincs nagyobb fegyvertény, s ehhez bizony ismerni kell egyrészt a Facebook működését, másrészt a közönséget, akit el szeretnénk érni. A legnagyobb ütőkártya minden oldalnál a saját (live) videók, aztán a saját képek, aztán a saját tartalom és csak utána jöhet minden máshonnan megosztott videó/kép/oldal. Ami viszont fontos, az az aktivitás. Minél aktívabbak egy posztnál az emberek, annál több mindenkinél fog megjelenni, nagyobb az elérés, nagyobb a népszerűség, drágább a reklám, több a lóvé, nagyjából ez itt a sorminta. Tehát senki ne higgye azt, hogy miután Balázsék rájöttek, hogy amit megosztottak, az valójában köszönő viszonyban sincs a valósággal, akkor leszedik a posztot, mert már most, alig két órával a kikerülése után már 2500 lájknál és 216 megosztásnál jár, ami magyarországi viszonylatban egy közepesen erős tartalomnak számít.
Írtunk már arról, miért probléma a fake news, miért gáz az, hogy egyre inkább terjed, hogy milyen oldalak próbálják felvenni a kesztyűt ellenük és hogy akár még választásokat is befolyásolhatnak a gondolkodás nélkül továbbosztott végnélküli posztok, úgyhogy ezt most nem részletezném. A legnagyobb gond az, hogy az emberek tudatában összemosódnak a megbízható és az ál tartalmak, és pont az ilyenek miatt. Balázsék megbízható forrásnak számítanak, és amikor ilyen oldalakról vesznek át bármilyen szűrő nélkül tartalmat, akkor az emberek fejében nem a vészharangok kondulnak meg, hanem idővel arra fognak asszociálni, hogy az egybeminden.info (még leírni is fáj…) egy megbízható oldal. És akkor csont nélkül beszopják majd az olyan cikkeket is, mint az egészségügy rovatuk alatt található hangzatos kijelentés:
Azok az emberek, akik folyamatosan panaszkodnak és sajnálkoznak, csökkentik az életerődet!
Hát az enyémet inkább ezek a cikkek csökkentik nagy mértékben, s bár ez az utolsó mondat kiváló végszó lenne, azt azért még hadd tegyem hozzá, hogy akik ezen a fenti eseten felháborodtak – többek közt én is felkaptam a fejem és azóta is fogom –, azok nem feltétlenül azért tették, mert nem értik a viccet, nem tudnak ellazulni vagy túl nagy jelentőséget tulajdonítanak egy ártatlan poénnak, hanem mert Balázsék ez esetben – már nem először – nem éltek, hanem csak visszaéltek azzal a bizalommal és népszerűséggel, amit hosszú évek munkájával értek el, mindezt néhány olcsó, lopott poén kedvéért.