Subscribe to PewDiePie
2019. január 08. írta: Geek Peet

Subscribe to PewDiePie

Lassan minden cikk, ami az IT-ról szól, összekapcsolódik valamilyen formában a biztonsággal, most sem lesz ez másképp.

De kezdjük a legelején.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

New @tsuki_market dropping next week

PewDiePie (@pewdiepie) által megosztott bejegyzés,

Azoknak, akik nem tudnák, PewDiePie a legnépszerűbb videós a Youtube-on, neki van a legtöbb feliratkozója a világon (jelenleg épp 80 millió, s ha valaki nem hinné el, tessék, itt egy oldal, ahol élőben követheted, hogy áll épp a feliratkozók számát tekintve.) A történetünk ott kezdődik, mikor tavaly augusztusban egy hihetetlen gyorsan növekvő Youtube csatorna, nevezetesen a T-Series elkezdte beérni a népszerű youtubert, bulváros fordulattal élve ezután egy elképesztő összefogás kezdődött el, s megmozdult a fél világ, hogy ezt megakadályozza.

PewDiePie munkásságáról és a körülötte lévő balhékról nagyon hosszan lehetne írni. Aki még nem hallott volna róla, annak egyrészt javaslom, hogy járjon utána, másrészt kérdezném, hogy miért nem tudta még felvenni a 21. század fonalát. A fiatal svéd srác, Felix Kjellberg eredetileg gameplay videókkal indította YT csatornáját. Sosem volt a legjobb játékos, de az tuti, hogy ő volt a leghangosabb és a legtrágárabb, népszerűségét szerintem még ő maga sem tudja, hogy minek köszönhette annak idején, de ez odáig vezetett, hogy 2013 óta ő a legnépszerűbb youtuber a platformon.

Nőtt a népszerűsége, és ahogy haladt előre az idő, úgy kezdett egyre inkább eltávolodni a játékoktól és nyitni a napi vlog műfaja felé. 2018 augusztusában aztán posztolt is egy videót, amiben felhívta a követői figyelmét arra, hogy a T-Series – egy indiai zene- és filmgyártó cég, az „indiai” rész még különösen fontos lesz később – veszélyezteti elsőségét a feliratkozók számát tekintve. Több se kellett a rajongói bázisnak, s máris akcióba lendültek. Több fronton próbáltak támadni, egyrészt elkezdtek egy rakás fake accountot létrehozni és azzal feliratkozni PewDiePie csatornájára, ezzel egy időben leiratkoztak a T-Seriesről, másrészt pedig kampányba kezdtek, s próbálták minél több emberhez minél változatosabb eszközökkel eljuttatni, hogy iratkozzanak fel Felix csatornájára.

 

Miért lehetetlen a harc?

Egyrészt a két csatorna közötti alapvető különbség miatt, ugyanis PewDiePie egy személyben üzemelteti a vlogját, napi egy videót tölt fel, míg a T-Series mögött egy 13 fős csapat és egy baromi nagy cég áll, így jóval több tartalmat tudnak előállítani. Naponta több videoklipet és filmelőzetest töltenek fel, és Bollywood népszerűségét tekintve már az csoda, hogy eddig sikeres volt a kampány és egyelőre még nem tudták átvenni a vezetést. Az adottságokat elnézve a küzdelem kicsit olyan, mint Dávid és Góliát harca, ahol csak idő kérdése, hogy a böhöm nagy Góliát mikor lépi át a kis pattogó Dávidot.

james-pond-191266-unsplash.jpg

Ez persze mit sem változtatott azon, hogy a rajongók próbálkozzanak ezt megakadályozni, illetve PewDiePie maga sem akart leszállni a témáról, csinált is egy videoklipet, az azóta slágergyanússá vált Bitch Lasagne-t, ami nagyjából egy zenésített trash talk a T-Series ellen. Gúnyolja benne a cég mellett többek között az indiaiakat is, és bár senki nem veheti komolyan ezeket, aki kettőnél több agysejttel rendelkezik, természetesen a fanok egy része rögtön anti-indiai kirohanásokkal és rasszista megnyilvánulásokkal reagált. Mivel Felix célja egyáltalán nem ez volt, válaszul felhívta a rajongókat és a youtubereket, hogy támogassák az egyik indiai civil szervezetet. Élő videót készítettek, kampányoltak és végül több mint 170 ezer dollárt gyűjtöttek össze a gyerekek megsegítésére a Child Rights and you szervezet számára.

 

Mi köze ennek az IT-hoz?

Bár a mainstream média próbál PewDiePie népszerűségére annyival legyinteni, hogy csupa kilencéves követi, és ezért elhanyagolható a befolyása, azért ez korántsem fedi a valóságot. PewDiePie népszerűsége épp ezért szárnyalhat még mindig, több mint 5 évvel azután, hogy No.1. youtuber lett, és lassan 9 évvel azután, hogy egyáltalán videózni kezdett, mert ahogy a követői is felnőttek, úgy az általa előállított tartalom is szintet lépett (na nem mindig, ez a video kifejezetten nosztalgikus érzéseket kelt az emberben, s rögtön el is kezdi visszasírni a youtube hőskorát). Az artikulációt és értelmet nélkülöző üvöltözés helyét felváltotta egy kifejezetten okos, érett, tabukat döntögető, a karikatúra és a groteszk elemeit felhasználó napi vlog, ami úgy tud a fiatalokhoz szólni, ahogy arra az őt lejáratni próbáló mainstream média soha nem lesz képes. Őszinte, és aki ismeri, tudja, hogy nagyjából nem tud olyasmit tenni, ami miatt a rajongók elpártolnának tőle.

Ezt a lehetőséget ragadta meg egy HackerGiraffe nevű hacker, aki kihasználva egy biztonsági rést, nagyjából 50 ezer nyomtatóra küldte ki világszerte, hogy iratkozzanak fel PewDiePie youtube csatornájára, iratkozzanak le a T-Seriesről és hogy tegyék biztonságossá a nyomtatóikat. A hacker azóta törölte a profilját, de előtte elég hosszan ecsetelte, hogyan is sikerült a hírekbe is bekerült tettet végrehajtania. Egy IoT keresőmotort használt, az úgynevezett Shodant, hogy sebezhető nyomtatókat keressen, és talált is 800 ezret (!), kiválasztotta az első 50 ezret, ami a 9100-as portot használta. Miután eldöntötte, mi legyen a szöveg, már csak annyi dolga volt, hogy írjon egy scriptet, s azt futtassa egy szerveren, nem sokkal később meg felrobbant a Twitter.

 

HackerGiraffe elmondta azt is, hogy eredetileg unaloműzés céljából kezdett bele az egészbe, de idővel rávilágított arra, hogy mennyire könnyű a nyomtatókat és minden más IoT eszközt is meghackelni.

 

Miért baj ez?

Mondhatnánk, hogy néhány oldal kinyomtatásába még nem halt bele senki, ami igaz is, de ha az eszköz maga meghackelhető, akkor azon keresztül bejutni a hálózaton belülre és bizalmas információkat ellopni sem sokkal nehezebb, azt meg remélhetőleg már senkinek sem kell kifejteni, hogy miért baj. A fent linkelt kép kiváló példa erre: a tweet szerzője szerint a szomszédos rendőrség nyomtatójából került elő az egyoldalnyi PewDiePie propaganda. Igen, jól tetszett olvasni, egy RENDŐRSÉGI nyomtatról.

Az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy HackerGiraffe nem állt meg a nyomtatóknál, egy DoS támadással a T-Series weboldalát is elérhetetlenné tette nem sokkal később. Idén januárban pedig egy másik hackerrel együtt feltörték a Google Chromecastot, és így 5500 okostévé képernyőjén volt ismét olvasható az örökzöld üzenet: kövessék PewDiePie-t és ellenőrizzék a biztonsági beállításaikat.

Bár a legironikusabb hackelés nem az azóta visszavonulót fújó HackerGiraffe-hoz és társához köthető, de valaki nem volt rest a Wall Street Journal orra alá is borsot törni. A sztori sava-borsát az adja, hogy PewDiePie-t épp egy 2017-es WSJ cikk miatt érte eddig a legtöbb támadás, miattuk vesztette el a szerződését a Disneyvel és a sorozatát a Youtube-on. Ezek után igencsak vicces volt a feltört oldalon a WSJ bocsánatkérést olvasni, amiért rosszul bántak szegény Felixszel, bár pár órával később már le is szedték.

A harc egyébként folytatódik, a T-Series egyelőre még második helyen áll, a kérdés már csak az, hogy meddig, és hogy Pewds követői milyen kreatív eszközöket vetnek még be, hogy ez így is maradjon.

A bejegyzés trackback címe:

https://geekgyik.blog.hu/api/trackback/id/tr114544972

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.