Starbucks és az informatika, mégis hogy kapcsolódik a kettő? Hát az IoT-n keresztül.
Kép: unsplash
Az IoT egy rövidítés, az Internet of Things kifejezésre utal, ami lényegében az okos eszközök összekötéséről és mindennapi használatáról szól. Fontos összetevője, hogy ezek az eszközök adatokat gyűjtenek a környezetükből, szenzorokat használnak (lásd egy okos hűtő pl. képes felmérni, hogy mi az az alapanyag, ami kifogyott, de mondjuk a telefonon található GPS is egy szenzor). Ezeket az adatokat aztán felküldik egy adattárolóba (ez az úgynevezett felhő), egy szoftver feldolgozza őket és utána eldönti, mi legyen (pl. a hűtő beállítástól függően rendelhet 10 tojást vagy figyelmeztetheti a felhasználót, hogy tegye meg ő). Amikor több okos eszköz kapcsolódik össze és szövi be az életünket, akkor beszélünk például okos otthonról, ahol az okos hűtő mondjuk összekötésben van az okos mérlegünkkel, ami aztán szól, hogy ma nem kéne felzabálni mindent, ami a kezünk ügyébe kerül, mert már így is elég dagadtak vagyunk.
Persze számos felhasználási módja van, és nem csak otthon. Céges környezetben is megkönnyítheti az életünket, az újítások kellemesebb munkakörnyezetet garantálnak a munkatársaknak, segítik őket a munkavégzésben, vagy legalább megteremtik azokat a minimális munkafeltételeket, amik mellett nekik nem kell a mindennapi apróságokkal foglalkozniuk. Számos terület van, ahol már szerves részét képezik a napi üzletmenetnek, és ezzel kapcsolatban szeretném most bemutatni a világ feltehetően legmenőbb kávézóját.
Kína, a Starbucks legfényesebb csillaga
Kínát is elérte a kávézó-óriás, ami hatalmas potenciális piacot jelent minden valamirevaló franchise számára, már ha sikeresen meg tudja vetni a lábát. A Starbucksnak annyira bejött a távol keleti buli, hogy 15 óránként nyitnak egy új üzletet, amit tekinthetünk marha gyors fejlődésnek. Viszont a sanghaji üzletükbe szerettek volna egy kis csavart belevinni, ebben volt segítségükre az Alibaba, a kínai tech-óriás. Az összefonódásból pedig ez lett.
Kép: starbucksreserve.com
A közel 2800 négyzetméteres alapterületével ez lett a világ legnagyobb kávézója, mikor 2017-ben megnyitott. Két emeleten és 400 dolgozóval szolgálják ki a vendégeket a világon második Starbucks Reserved Roasteryben. Az elnevezés egyébként arra utal, hogy a legjobb minőségű válogatott kávékat árulják, tehát nem egy instant 3 az 1-benre kell számítani, illetve helyben, frissen pörkölik a szemeket, amiket meg is lehet venni, ahogy megannyi kávés kiegészítőt is.
IoT a gyakorlatban
Az Alibaba szerepe az összefonódásban annyi volt, hogy ők adják az applikációt, amire ezt a merőben új felhasználói élményt alapozzák. A szokásos sorban állás és klasszikus kávérendelés helyett a telefonunkra lesz szükség, amivel körbejárjuk az üzletet és beszkenneljük annak bizonyos területeit. Miközben az applikáció érdekességekkel bombáz bennünket az éppen aktuális területről, teszem azt a kávépörkölés folyamatáról, vagy csinos animációkkal mutatja be a folyamatokat, addig a telefonunk megjegyzi, merre jártunk, miket olvastunk. Minden elolvasott információ hozzájárul ahhoz, hogy elérjünk bizonyos check pointokat vagy mérföldköveket, amikért jelvényeket kapunk, amikért aztán telefonos filtereket gyűjthetünk, amivel emlékezetessé tehetjük a starbucksos látogatásunkat.
Persze ennél praktikusabb funkciókat is találunk az applikációban, például egy térképet, ami bemutatja az üzletet. Rá tudunk kattintani az egyes területekre, információt tudhatunk meg az egyes kávékról, hogy tudjunk választani. Emellett lehetőség adódik kávékóstolásokra vagy látogatásokra időpontot foglalni.
Azt persze minden cégnek tudnia kell, hogy a kínálat szempontjából jól járnak, ha megpróbálják követni a helyi viszonyokat, márpedig a kínaiak nagy mobil-guruk (mint mi), náluk is mindenki mobiltelefonnal a kezében rohangál, és előszeretettel használják is e-kereskedelemre (nem úgy, mint mi), így a kínai vásárlókat nemcsak a fentiekért irigyelhetik a kávé-kedvelők, hanem azért is, mert szintén az Alibabának köszönhetően ott házhoz is tudják rendelni a frissítőket.
Mivel én még nem voltam sohasem Sanghajban, nem tudok saját videót feltölteni róla, de itt egy BuzzFeed dolgozó, aki megteszi ezt helyettem: