Lassan ott tartunk, hogy social media blog leszünk, de ha egyszer ilyen égetően fontos kérdésekre kaphatunk választ, akkor kénytelen vagyok engedni a kaland hívó szavának, és ezúttal fejest ugrani az Instagram pöcegödrébe.
Én keveset használom a felületet, igaz, nem is igazán nekem szól, sokkal inkább a 18-29 éves korosztálynak, akiknek a nagy része a statisztikák szerint naponta legalább 30 percet tölt el a képek lapozgatásával. Én mondjuk már a családi album nézegetésének gondolatától is kiborulok, meg nehezen köt le a barátok utazásainak fényképes megörökítése a hüvelyk- és/vagy mutatóujjuk egy-egy szeletével együtt, tehát feltehetően nem csak generációs különbség lehet, hanem magát az elvet nem értem.
Na de ez csak én vagyok, és mivel a véleményem rohadtul nem reprezentatív, ezért nem is meglepő, hogy a platform elég népszerű. A maga több mint 800 millió felhasználójával és 2 millió hirdetőjével elég nagy szeletet harap ki a médiatortából. A felhasználók majdnem kétharmada nő, 90%-uk 35 év alatti, illetve az érdeklődési körüket tekintve leginkább a divatvilág felé húzó felhasználók azok, akik a legaktívabbak. Feltehetően ezért is készült már néhány tanulmány azzal kapcsolatban, hogy a túl sűrű Instagram-használat milyen hatással van a felhasználók, közülük is különösen a fiatalok mentális állapotára és a közösségi média iránti függőségükre – ha hihetünk a felméréseknek, akkor a végeredmény nem egészen fekete vagy fehér.
Nagyjából ezen a ponton érkeztünk el oda, hogy miért lehet az, hogy épp azok a képek és felhasználók a legnépszerűbbek, akik.
Igaz vagy hamis?
Érdekességképp mutatok egy ifjú influenszert másfél millió követővel:
CLUB 404 coming soon. Link in bio.
30k Likes, 188 Comments - *~ MIQUELA ~* (@lilmiquela) on Instagram: "CLUB 404 coming soon. Link in bio."
Ő itt lilmiquela, a neve mellett pedig jól látható a kis kék pipa, ami az ellenőrzött felhasználóknak jár. Erről tudni kell, hogy sokan egyfajta minőségbiztosítási plecsnit látnak benne, mint mondjuk nálunk a „Hazai termék” jelzés, ami a fejekben valamilyen érthetetlen oknál fogva kapcsolatba került a minőséggel, na így van ez a kék pacával és az instával is. Nagy kegy egyébként, amire rengetegen hajtanak, de a megszerzéséhez egyrészt kell legalább tízezer követő, másrészt meg ki tudja, hogy mi – talán a bolygók kedvező együttállása, egy szűz yetilány vére meg Mark Zuckerberg orrszőre. A dolog pikantériája, hogy ha jobban megnézzük, lilmiquela úgy lett instagram-modell (igen, vannak, akik ezzel foglalkoznak főállásban), hogy még csak nem is létező személy – és nem ő az egyetlen. Hihetetlen népszerűek ezek a hentai-figurákhoz hasonlító fikciós karakterek, olyannyira, hogy ez a csaj például még zenei karriert is épített.
Hagyok egy kis időt, hogy ez leülepedjen.
No most egy ilyen platformon azt gondolnánk, hogy minimum egy magyar trash-celebnek kell lennünk ahhoz, hogy bárki egy lájkot is nyomjon a képünkre, de nem is tévedhetnénk ennél nagyobbat.
Íme, az internet győztese
Január 4-én posztolt egy ismeretlen felhasználó egy tojást.
Let's set a world record together and get the most liked post on Instagram. Beating the current world record held by Kylie Jenner (18 million)! We got this � #LikeTheEgg #EggSoldiers #EggGang
50.7m Likes, 2.9m Comments - EGG GANG � (@world_record_egg) on Instagram: "Let's set a world record together and get the most liked post on Instagram. Beating the current..."
Igen, ennyi. Egy tojás. A boltban én rendszeresen találkozom velük, mondjuk ott legalább az rájuk van írva, hogy mélyalmos vagy tanyasi, vagy hogy egy boldogan kapirgáló tyúk tojta-e, de ezen semmi nincs, bizonyítandó a városi embernek egyúttal azt is, hogy nem sorszámmal együtt pottyannak ki a tyúkból.
A cél kimondottan az volt, hogy megelőzzék az akkor legnépszerűbb, 18 milliós lájkot elért fényképet Kylie Jennerről és az újszülött kislányáról. Hogy pontosan minek köszönhető, azt nem lehet tudni, de cirka 10 nap kellett ahhoz, hogy 28,3 millió lájkot gyűjtsenek, most pedig már átlépték az 50 milliót is.
We live in a society in which it really do be like that sometimes
69.9k Likes, 779 Comments - Adam The Creator (@adam.the.creator) on Instagram: "We live in a society in which it really do be like that sometimes"
Rövid idő kellett hozzá, hogy mindenhova eljusson a híre, de aztán persze felrobbant az Instagram és a Twitter is, mindenki – celebek és hétköznapi emberek egyaránt – próbálja meglovagolni a tojás-hullámot és mémek ezrei árasztották el az összes social média platformot, még maga Kylie Jenner is posztolt egyet, ahogy épp feltör és a forró betonon megsüt egy tojást – a 30 millió megtekintés után elmondhatjuk, hogy ismét Kylie az insta királynője.
A tojás készítője és a brutálisan sikeres marketingkampány kiötlője továbbra sem fedi fel kilétét, és feltehetően ez is csak hozzátesz a bájához, hogy kifejezetten szeretne is anonim maradni.
Személy szerint sok sikert kívánok a tojásnak a világuralomra törésben, a világ legtöbb re-tweetjére hajtó lime-ról esetleg egy következő posztban majd értekezem.