Sokszor fényév távolságnyinak látszik tőlünk nézve néhány nyugati megoldás, de a távoli nyugat mellett ott vannak a még távolabbinak tűnő skandinávok is, akik valami egészen más dimenziót képviselnek, ha modern és radikális új megoldásokról van szó. A finnek most például azt találták ki, hogy megépítik a világ legokosabb útját.
A sárgaköves digitális út
Az útszakasz Helsinkitől mintegy 54 kilométernyire helyezkedne el, két várost, nevezetesen Siuntiót és Karjaat kötné össze, és 31 km hosszú lehet. A feltételes mód azért állja meg a helyét, mert még nem kapott zöld lámpát a projekt, de tervek már vannak.
Az okosút egyik legfontosabb összetevőjét a Nokia szállítaná, méghozzá az 5G technológiát intelligens villanyoszlopok formájában. Minden egyes LED-es oszlopot bázisállomásokkal és antennákkal szerelnének fel, amik együttműködve egymással adnák az 5G hálózatot. Az egész útszakasz mentén mintegy 620 ilyen áramforrást terveznek, melyek szakaszosan csatlakoznának a gerinchálózathoz.
A két önkormányzat bizakodó, bár a végső szót az állam mondja majd ki, hisz ők a döntéshozók útügyekben. Becslések szerint az alap infrastruktúra kiépítése 2 millió euróba, mintegy 630 millió forintba kerülne, ami nem is olyan sok, tekintve, hogy egy Business Finland nevű cég is beszállhat az építésbe, ami cirka 50 millió eurót (~15 milliárd forintot) különített el egy ún. Intelligens Mobilitás program keretein belül. A cég egyébként finn beruházások ösztönzésére jött létre, úgyhogy ez az okosút projekt nagyjából pont passzol a profiljukba.
Az egész út egyébként teljesen digitalizált formát kap, a villanyoszlopokba szerelt C-V2X platform (Cellular Vehicle-to-Everything kifejezés rövidítése, ami egy celluláris kétirányú kommunikációs formát jelöl egy jármű irányából lényegében bármi felé, ami hatással lehet rá) segítségével tesztelni kívánják többek közt az önvezető autókat is.
Kritikus pont: a szarvasok
Kép: unsplash
A C-V2X technológia teszi lehetővé, hogy az automata járművek megfelelő információval rendelkezzenek majd a forgalmi adatokról és az útviszonyokról, továbbá ez a kommunikációs forma segíti, hogy az autók más járművekkel megosszák saját pozíciójukat és egyéb adataikat, biztonságossá téve ezzel az útjukat – meg persze az emberek vezette járművek utazását is.
A biztonság egyébként kiemelten fontos kritérium ezen az útszakaszon. A Helsinkitől nyugatra vezető 51-es számú főút egyébként az egyik legveszélyesebb útszakasz, meglehetősen sok baleset történik rajta évente, s tekintve, hogy a nyugatra vezető úthálózat egyik fontos ütőeréről van szó, így elkerülhetetlen, hogy valamilyen módon tegyenek a biztonságosabb autózásért.
A balesetek egy jó nagy százalékát egyébként a szarvasok okozzák. 2012 és 2015 évente mintegy 17 szarvasgázolás – köztük egy halálos kimenetelű – történt. Az 5G technológia erre adhatna megoldást azzal, ha előre jelezné, hogy egy masszív test halad át az úton, figyelmeztetve ezzel a sofőröket arra, hogy figyelmesen és lehetőleg lassabban közelítsenek.
Az Aurora és a Borealis
Nem az 51-es az első okosút Finnországban, hanem a 21-es számú egy 10 kilométeres szakasza, amit 2017 novemberében adták át. Szenzorokkal szerelték fel, és egy Aurora nevű digitális ökoszisztémával. Aurora valójában egy AI, azaz mesterséges intelligenciát felhasználó digitális asszisztens, ami lényegében a lakók érdekeit szem előtt tartva segíti őket a mindennapokban. Ez a platform minden egyes felhasználónak egy személyre szabott szolgáltatás-listát kínál, amit az adott személy éppen aktuális szükségleteihez igazít. A listából aztán kiválaszthatják, hogy mire van szükségük, milyen applikációkat szeretnének használni és mennyi személyes adatot szeretnének megosztani Aurorával.
Mivel az út Finnország legészakibb területén, a norvég határhoz közel helyezkedik el, így kézenfekvőnek tűnhetett, hogy az okosút átnyúlik a szomszédba is, és a norvég oldalt leleményesen Borealisnak keresztelték.
Emellett egyébként egy kifejezetten rövid, 1km-es szakaszon idén nyáron tervezik tesztelni a fent említett villanyoszlopokat. A Nokia központja és Kera város vasútállomása közötti szakaszon ezek az oszlopok fogják segíteni egy önjáró buszhálózat járműveit a biztonságos közlekedésben.
A finn leleményesség
Bár a finn döntéshozás már engedélyezte az önjáró autók megjelenését az utakon, a zord időjárási körülmények azért a legmodernebb technológiát is próbára teszik, de a finneknél ez sem lehet akadály. Az Aurora Projekt igazgatója, Reija Viinanen így fogalmazott a két finn gyártású önjáró járművel kapcsolatban:
A Sensible 4 és a VTT Martti is tesztelte a hófúvásos vezetési technológiáját az intelligens úton, és sikeresen vették a fagyasztó köd, a jéghideg és az extrém körülmények jelentette akadályokat is, miközben Kaliforniában az autógyártók és a tech cégek még az esővel is küzdenek.