A YouTube még pénteken bejelentette, hogy kivesz mindenféle reklámot azon videókból, amik oltásellenes propagandát terjesztenek, aminek természetesen azok nagyon örülnek, akik ellenzik az oltásellenes mozgalmat, utóbbiak tagjai meg persze nem túl vidámak.
Kép: Unsplash
Ahhoz, hogy megértsük, mennyi pénztől esnek így el, tudnunk kell azt, miképp fizet a YouTube a videók után. A legfontosabb, hogy közönség nélkül nem dől a lé, és akkor is csak abban az esetben, ha megfelelünk egy rakat követelménynek, valamint az adott videóknál azt a beállítást eszközöljük, hogy hirdetést is tartalmazhasson. Ezeknek megvannak a maguk formái (átugorható vagy kötelezően megtekintendő, csak a jobboldali menüben megjelenő, szponzorfelület stb.), és bár nem csak így lehet a videók után pénzt szerezni, de ez az elsődleges és legegyszerűbb forrás (esetleg egy későbbi cikkben majd levezetem, pontosan hogy és mennyi pénzt maxolhatunk ki a youtuberkedésből, de ezt majd máskor).
Számtalan kalkulátor elérhető a neten, amiből megtudhatjuk, mennyit lehet keresni egy-egy videóval. Kiszámolni persze nem egyszerű, de azt elmondhatjuk, hogy egy átlagos YT csatorna 1000 megtekintésenként valahol 3 és 5 dollár, azaz 800-1400 forint körül keres. Egy-egy jól időzített és megfelelően terjesztett oltásellenes videó simán tud 10 ezer nézettséget, ami a legpesszimistább becslés szerint is 8 ezer forintos bevételt jelent a készítőnek. Ezek után érthető az is, miért áll valaki oltásellenes youtubernek, meg az is, miért fáj most nekik az, amit a YouTube végre meglépett.
Veszélyes és káros
A YouTube azt nyilatkozta, hogy megakadályozza minden olyan csatorna esetén a reklámozás bekapcsolását, akik ún. anti-vax (oltásellenes) tartalmat gyártanak, mivel ez ütközik a cég felhasználási feltételeivel, ami egyértelműen kimondja, hogy nem juthat bevételhez olyan csatorna, ami „veszélyes és káros” kontentet propagál.
Szigorú szabályaink vannak arra vonatkozóan, hogy milyen videók esetén tűnhetnek fel hirdetések, és az oltásellenes nézőpontot támogató videók megsértik ezen szabályokat. Ezeket az előírásokat nagyon szigorúan betartatjuk, s ha olyan videót találunk, ami vét ez ellen, akkor azonnal cselekszünk és letiltjuk a reklámokat
– nyilatkozta a YouTube szóvivője.
Ismét a hirdetők kegyében
Az egészet egyébként a BuzzFeed indította el, ők hívták fel a figyelmet arra, hogy keresések esetén ugyan a legtöbb esetben a YouTube igyekszik a nézőket hiteles forrásokhoz irányítani, de utána a már korábban általunk is tárgyalt ajánlási algoritmus rögtön feldob néhány oltásellenes tartalmat.
A hirdetőknek persze ez egyáltalán nem tetszett, úgyhogy részben az ő részükről érkező nyomásnak is eleget téve a YouTube végre rászánta magát és lépett. De nemcsak a pénzkereseti lehetőségüktől fosztotta meg őket, korábban több Wikipédia szócikkel is összekötésre kerültek ezek a videók, amiknek többsége azt taglalja, melyik oltás milyen betegség ellen véd. Ezt az információs panelt váltotta fel bizonyos videóknál most a YT egy konkrét wikis cikkre, amit a Vaccine hesitancy, vagyis szó szerint „oltás hezitálás” névre kereszteltek, és többek közt azt taglalja, hogy 2019-re a WHO szerint a vakcinák beadásának megtagadása bekerült a top10 egészségügyi kockázat közé.
A hirdetők közül, akiket a BuzzFeed megkeresett, többen aggodalmukat fejezték ki egyrészt az anti-vax propaganda, másrészt a már általunk is említett soft-core pedofil hálózat miatt, akik ragadozókként lesik a fiatal lányok által feltöltött videókat és kommentelgetik tele nem megfelelő megjegyzésekkel azokat.
Természetesen a hirdetőknek beleszólása van abba, hogy milyen videók esetén jelenjenek meg a promóik, de mint minden gépezetbe, időnként ebbe is hiba csúszhat. Több hirdető egyébként már korábban jelezte, hogy az oltásellenes tartalom mellett bojkottálni szeretné az összeesküvés-elméletes anyagokat is.
Mihez kezdenek most az anti-vaxerek?
A BuzzFeed felkereste az egyik legnagyobb szószólóját az oltásellenes mozgalomnak, aki levélben így nyilatkozott:
Sajnálatos, amiért a YouTube nem látja az értéket a mögött, hogy a hirdetők egy olyan nagy és folyamatosan növekvő csoporthoz is eljuthatnak, akik hisznek az alternatív gyógyászatban, a holisztikus egészségszemléletben és a természetes orvosságokban. A hirdetések letiltása az alternatív egészségügyi csatornák esetén csak azt éri el, hogy az alternatív egészség hirdetői más felületet keresnek, hogy elérhessék vele a célközönségüket.
A nemrég ismét kirobbant kanyarójárvány miatt már egyébként is zúgolódnak az amerikaiak, és nemcsak a YouTube, hanem természetesen a Facebook és Google ellen is, mert nyilván ezeken a platformokon terjednek leginkább és leggyorsabban ezek a tartalmak. A Facebook ezzel kapcsolatban nyilatkozott is, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy az egészségügyi álhírek terjedése visszaszoruljon. Tehát ha meg is próbál ez a lelkes csapat másik felületet keresni, bízhatunk benne, hogy legalább jövedelmük nem lesz belőle, bár a szemlélet terjedését ez nyilván nem fogja megállítani.
A YouTube fontos lépést tett ezzel, de emellett dolgozik az ajánlási algoritmus módosításán is, így remélhetőleg minél nagyobb hatékonysággal sikerül majd ezeket a tartalmakat a háttérbe szorítani.
Forrás: BuzzFeed News